رله های جريان زياد   

دانش هاي ما مانند قطره است و مجهولات ما مانند دريايي عميق – ويليام جيمز

 

 اول از همه فرارسيدن فصل زيبا و رويايی پاييز را به همه مخصوصا عشاق تبريک می گويم . چون من عاشق پاييزم و پاييز هم خود عاشق .

 

 

همانطور كه گفتيم رله هاي جريان زياد كاربرد فراواني در صنعت برق دارند . حال به كوردينيشن يا هماهنگي رله هاي جريان زياد در شبكه هاي قدرت مي پردازيم .

 

هماهنگي رله هاي جريان زياد

 

هنگامي كه در شبكه هاي شعاعي يا رينگ چند رله به صورت سري قرار گرفته اند اين بسيار مهم است كه هنگام وقوع خطا چه رله هايي عكس العمل نشان دهند و چه رله هايي غير فعال باشند . با هماهنگي مناسب رله ها تنها قسمت معيوب از مدار خارج و قسمت هاي سالم به كار خود ادامه مي دهند . در غير اين صورت با وقوع مثلا يك اتصال كوتاه ممكن است سطح وسيعي از شبكه به علت هماهنگي غلط رله ها از مدار خارج شوند .

 

هماهنگ جرياني رله ها

 

در اين روش دو رله جريان زياد زماني كه در شبكه به صورت سري قرار گرفته اند با متفاوت بودن جريان قطع يا تريپشان هماهنگ مي گردد . به شكل 1 توجه كنيد :

 

در اين شكل بين دو رله به علت فاصله امپدانس قابل توجهي وجود دارد كه با سمبل ترانسفورمر نشان داده شده است . وجود اين امپدانس باعث شده است كه جريان اتصال كوتاه در نقطه B  كه رله حفاظتي 2 قرار دارد به مراتب كمتر از جريان اتصال كوتاهي است كه در نقطهA  كه رله حفاظتي 1 قرار دارد وجوددارد .

 

در اين حالت رله حفاظتي 1 با جريان مطابق با محل خود كه بالاتر از نقطه 2 است تنظيم  ميشود و رله حفاظتي 2 با جريان مطابق با محل خود كه به علت وجود امپدانس موجود كمتر از نقطه 1 است تنظيم مي گردد . طبعا اتصال كوتاه در نقطه 2 جريان اتصال كوتاهي دارد كه بواسطه آن رله 2 كه در آن جريان تنظيم شده بود تريپ مي دهد و رله 1 چون در جريان بالاتري تنظيم شده است اصلا تحريك نخواهد شد .

 

مشخص است كه هنگامي كه دو رله جريان زياد به صورت سري قرار دارند و بين آنها امپدانسي وجود ندارد مثلا شكل 2 كه رله A در فيدر اصلي و رله B در فيدر فرعي باس تابلو قرار دارند و تنها امپدانس بين آنها امپدانس شينه هايي است كه ناچيز است . پس جريان اتصال كوتاه در محل دو رله تقريبا يكي است كه اين نكته باعث مي گردد كه هماهنگي جرياني دو رله غير ممكن گردد .

ادامه دارد ...

 


لینک نوشته
   نظر خواهی !!!! حتما شرکت کنيد .   

با عرض سلام

 

قبل از اين كه به ادامه بحث حفاظت بپردازيم مي خواهم يك نظر خواهي از دوستان كنم . همانطور كه مي دانيد بحث فعلي ما در اين وبلاگ حفاظت است اما من دوست دارم نظرات دوستان را نيز در مورد مباحث اين وبلاگ بدانم .

 

موضوع هايي كه من علاقه دارم به آنها پرداخته شود بشرح زير است :

 

-         مدارات فرمان الكتريكي ( كه علاقه زيادي به آن دارم)

-         موتور استارتر ها

-         تاسيسات الكتريكي

-         تابلو هاي برق ( كه شغل اصلي من مي باشد)

-         اصلاح ضريب قدرت

 

ضمن اين كه مي خواهم بخش جديدي در وبلاگم با عنوان تازه هاي برق قدرت مطرح كنم كه  فكر كنم تا 10 روز بعد راه اندازي گردد .

 

حال دوستان نظرات خود را در اين زمينه در بخش نظرات بنويسيد تا من برنامه ريزي هاي لازم را انجام دهم.

 

 

 


لینک نوشته
   درد دل !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!   

با عرض سلام

دوستان عزيزم نمی دانم چرا بازديد کنننده ها کم است شايد کارم ايراد داشته باشد که دوست دارم عزيزان بيننده حداقل نظری دهند تا اصلاح نمايم . به هر حال نظرات دوستان مرا به نوشتن مشتاق تر می کند .


لینک نوشته
   ژنراتور با ولتاژ بالا   

 شركت ABB اخيرا ژنراتوري با ولتاژ بالا ابداع كرده است . اين ژنراتور بدون نياز به ترانسفورماتور افزاينده بطور مستقيم به شبكه قدرت متصل مي گردد . ايده جديد بكار گرفته شده در اين طرح استفاده از كابل به عنوان سيم پيچ استاتور مي باشد . ژنراتور ولتاژ بالا براي هر كاربرد در نيروگاههاي حرارتي و آبي مناسب مي باشد . راندمان بالا ، كاهش هزينه هاي تعمير و نگهداري ، تلفات كمتر ، تأثيرات منفي كمتر بر محيط زيست ( با توجه به مواد بكار رفته ) از مزاياي اين نوع ژنراتور مي باشد . ژنراتور ولتاژ بالا در مقايسه با ژنراتورهاي معمولي در ولتاژ بالا و جريان پائين كار مي كند . ماكزيمم ولتاژ خروجي اين ژنراتور با تكنولوژي كابل محدود مي گردد كه در حال حاضر با توجه به تكنولوژي بالاي ساخت كابلها ميتوان ولتاژ آنرا تا سطح 400  كيلو ولت طراحي نمود . هادي استفاده شده در ژنراتور ولتاژ بالا بصورت دوار مي باشد در حاليكه در ژنراتورهاي معمولي اين هادي بصورت مثلثي مي باشد در نتيجه ميدان الكتريكي در ژنراتورهاي ولتاژ بالا يكنواخت تر مي باشد . ابعاد سيم پيچ بر اساس ولتاژ سيستم و ماكزيمم قدرت ژنراتور تعيين مي گردد . در ژنراتورهاي ولتاژ بالا لايه خارجي كابل در تمام طول كابل زمين مي گردد ، اين امر موجب مي شود كه ميدان الكتريكي در طول كابل محدود گردد و ديگر مانند ژنراتورهاي معمولي نياز به كنترل ميدان در ناحيه انتهايي سيم پيچ نباشد . مزاياي زمين كردن كابل سيم پيچ استاتور اين است كه ديگر خطر كرنا يا تخليه جزيي ( Partial  discharge  ) در هيچ ناحيه اي از سيم پيچ وجود ندارد و همچنين ايمني افراد بهره بردار و يا تعميركار افزايش مي يابد . سربنديها و اتصالات معمولا در فضاي خالي مورد دسترس در محل انجام مي گيرد ، بنابراين محل اين اتصالات در يك نيروگاه نسبت به نيروگاه ديگر متفاوت مي باشد ، اما در هر حال اين اتصالات در خارج از هسته استاتور مي باشد ، براي مثال اتصالات و سربنديها ممكن است زير ژنراتور و يا خارج از قاب استاتور ( Stator  frame ) انجام گيرد . بدين ترتيب اتصالات و سربنديها ، مشكلات ناشي از ارتعاشات و لرزش هاي بوجود آمده در ماشين هاي معمولي را نخواهند داشت .

در طرح كنوني ژنراتور ولتاژ بالا دو نوع سيستم خنك كنندگي وجود دارد ، روتور و سيم پيچ هاي انتهايي توسط هوا خنك مي گردند در حاليكه استاتور توسط آب خنك مي گردد . سيستم خنك كنندگي آب شامل لوله هاي XLPE قرار گرفته شده در هسته استاتور مي باشد كه آب از اين لوله ها جريان مي يابد و هسته استاتور را خنك نگه مي دارد .

مقايسه جريان اتصال كوتاه در نيروگاه مجهز به ژنراتور ولتاژ بالا با نيروگاه مجهز به ژنراتور معمولي نشان مي دهد كه به دليل اينكه در نيروگاه با ژنراتور ولتاژ بالا راكتانس ترانسفورماتور حذف مي گردد جريانهاي خطا كوچكتر مي باشد .

 

منبع : سايت   Power & Water Institute of Techlogy  به نقل از سايت ABB


لینک نوشته
   يک گپ دوستانه !!!!   

ميان آدميان چيزي نيست جز ديوارهايي كه خود ساخته اند .    لئون تولستوي

 

با عرض سلام به همه دوستان

 

مي خواستم امروز كمي با شما صحبتهاي غير فني كنم تا وبلاگم را آپديت كنم .

 

در ابتدا از اين كه مدتي است دير به دير آپديت ميكنم پوزش مي خواهم .زيرا مدتي است درگيري هاي شغلي ام اضافه شده است و در حال ايجاد تغيير و تحولاتي در زمينه شغلم مي باشم . ولي مطمئن باشيد نويسندگي را رها نمي كنم و به مطالبم كيفيت بيشتري خواهم داد . و ايده هاي زيادي در اين راستا دارم كه در آينده آنان را عملي مي كنم .

 

از اين كه وبلاگم قالب زيبايي ندارد متاسفم چون با طراحي وب آشنايي ام كم است . اما سعي مي كنم مطالبي را آماده كنم كه متخصصان رشته برق قدرت از آنها استفاده نمايند .

 

در اين انجمن وبلاگ نويسان عزيزان زيادي دلسوزانه زحمت مي كشند ومرا مورد لطف قرار مي دهند مانند دوست عزيزم آقاي مهندس صابري در وبلاگ زيباي ديد مهندسي كه واقعا هدف زيبايي را دنبال مي كند ومطالب بسيار غني را در وبلاگش ارائه مي دهد و ساير دوستان .

 

اما يك خواهش از دوستانم دارم و آن اين است كه حتما نظر خودتان را كه براي من بسيار پر ارزش است را ارائه كنيد چون ميخواهم وبلاگم روز به روز بهتر وپر طرفدارتر شود .

 

اما در پايان از دانشگاههاي كشورمان انتقاد دارم چون سطح مهندسين مملكتمان كم شده است زيرا شمار افراد ورودي به دانشگاه را بدون هيچ قاعده اي زياد كرده اند ولي از امكانات خبري نيست . كنكور هم كه ... بگذريم كه درد دل زياد است .

 

به اميد موفقيت همه ما

 

 


لینک نوشته
   حفاظت سيستم های الکتريکی   

در دياگرامهای الکتريکی عمدتا توابع حفاظتی را با کدهای استاندارد انسی ( استاندارد آمريکائي ) مشخص می نمايند . ما نيز در ادامه بحث خود از اين کدها استفاده مينمائيم .

به عنوان مثال دياگرام زير يک شبکه الکتريکی که شامل سه رله جريان زياد 1 و 2 و 3 ميباشد را نشان می دهد که با کد 51 نشان داده شده است .

 

در ادامه بحثمان به تشريح اين کد ها که نياز مهندسين برق ميباشد خواهيم پرداخت .

 

رله های جريانی :

رله های جريانی به منظور حفاظت شبکه های الکتريکی در مقابل عيوب ناشی از خطاهای جريان بکار ميروند . عمده عيوبی که توسط رله های جريانی تشخيص داده می شوند عبارت است از :

 

اتصال کوتاه در شبکه

اضافه جريان

اضافه بار

جريان نشتی (ارت فالت)

عدم تقارن جريان سه فاز

کاهش بار ( در مورد موتورها)

افزايش مدت زمان راه اندازی (در مورد موتورها)

قفل بودن روتور (در مورد موتورها)

 

حفاظت اتصال کوتاه و اضافه جريان و اتصالی زمين :

 

اولين و يکی از مهمترين حفاظت هايی که در يک سيستم وجود دارد حفاظت اتصال کوتاه و اضافه جريان و نشتی زمين می باشد .

اين حفاظت ها با حفاظت اضافه بار تفاوت آشکاری دارد چون حفاظت اضافه بار بر اساس ظرفيت حرارتی واحد می باشند .

 

در اين نوع حفاظت جريان سه فاز توسط سه عدد ترانسفورمر جريان حس می گردند و به رله انتقال می يابند وبر اساس آن حفاظت صورت می گيرد .

در مورد حفاظت فوق منحنی قطع رله از اهميت بسيار زيادی برخوردار است زيرا حفاظت صحيح بر اساس آن صورت ميگيرد .

اين رله ها می توانند دارای دو گروه منحنی قطع باشند :

- نوع زمان ثابت که پارامتر جريان و زمان به هم وابستگی ندارند و به صورت جداگانه تنظيم می گردند و رله بر اساس جريان تنظيمی در زمان تنظيم شده فرمان قطع را صادر می کنند .

- نوع زمان کاهشی که در اين حالت زمان قطع رله با يک منحنی به جريان عبوری از رله مرتبط می باشد . به اين صورت که هر چه جريان عبوری از رله بيشتر گردد زمان قطع رله کمتر خواهد بود .

بسته به عملکرد و نوع استفاده از رله منحنی های استانداردی برای اين رله ها تعريف می گردد که بشرح زير است :

 

Standard Inverse Curve (SIT)

Very Inverse Curve (VIT)

Extremely Inverse Curve (EIT)

Ultra Inverse Curve (UIT)

 

در شکل زير دو منحنی قطع نشان داده شده است که منحنی شماره 1 منحنی زمان ثابت و منحنی شماره 2 منحنی زمان معکوس يا زمان کاهشی ميباشد .

 

ادامه دارد . . . .

 


لینک نوشته